Золоті дороги та "віджатий" аеропорт: Що шукало НАБУ в апартаментах мера Труханова

23 жовтня Одесу, та й не тільки, сколихнула новина: в одеського міського голови вдома та у будівлі мерії НАБУ проводить обшуки

Золоті дороги та "віджатий" аеропорт: Що…

Спочатку нічого не було відомо про те, що саме перевіряють представники антикорупційного бюро, проте пізніше у НАБУ зробили офіційну заяву: слідчі дії відбуваються у справах, що стосуються привласнення коштів, виділених на реконструкція автодоріг, а також виведення із власності громади майна КП "Міжнародний аеропорт Одеса". Після обшуку в апартаментах міського голови та у мерії Depo.Одеса віришив розібратися, чому саме у Геннадія Труханова проводять обшуки у цих справах про приватизацію аеропорту і як крадуть в Одесі мільйони і навіть мільярди на ремонті доріг.

Повернути аеропорт, не отримавши нічого

Справа про передача майна Одеського аеропорту, на превеликий жаль для одеситів, була відкрита лише рік тому - 24 червня 2016 року, хоча сама приватизація відбувалася ще в 2011-му. Мером на той час був "регіонал" Олексій Костусєв, а ось головою провладної і найбільшої фракції "Партії регіонів" – по суті, більшості в міськраді – був нинішній міський голова Геннадій Труханов. Саме за його керівництва депутати голосували за приватизацію аеропорту, хоча питання від самого початку супроводжувалося скандалами і суперечками. Але депутати тоді зробили свою "чорну справу" і своїм нестерпним бажанням віддати аеропорт в приватні руки фактично відтягнули на довгі роки реконструкцію "взльотки". Окрім того, з тієї ж причини Одеса залишилася без "Євро-2012".

Зараз в одеському аеропорту залишається ще багато проблем: там хоч і відкрили новий термінал, але порядки і стан злітно-посадкової смуги "лякають" як гостей міста, так і самих одеситів.

Абсолютно нові стійки в зоні умивальників зроблені, як виявилося, не з плитки або мармуру, а з ДСП

Фото: Думська

Національне антикорупційне бюро України більше року розслідує саме обставини приватизації Міжнародного аеропорту "Одеса" в 2011 році (входження однойменного КП в приватне ТОВ разом з інвестором), а також припинення тяжби між міськрадою та "приватниками" в 2015-му.

Слід наголосити, що місто після відкриття кримінальних справ заявило про вихід з ТОВ – це сталося в жовтні 2016 року. Однак така заява не спричинила за собою ніяких дій: майно місту не повернули.

За словами директора департаменту фінансів Одеської міськради Світлани Бедреги, розраховуватися з мерією таки почали, сталося це влітку цього року.

Слідчі НАБУ, у свою чергу, вважають, що службові особи Одеської міської ради за попередньою змовою з ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса", КП "Міжнародний аеропорт "Одеса" і ТОВ "Одеса аеропорт Девелопмент" сприяли незаконному заволодінню комунальним майном.

Справа аеропорту почала звучати гучно після Революції гідності. Так, у 2015 році міськрада виграла суд щодо повернення аеропорту в комунальну власність. Але мер Одеси Геннадій Труханов несподівано "увімкнув задню" і пішов на мирову з інвесторами: мовляв, ну, його – те рішення суду, давайте самі домовимося. Ця мирова угода і стала причиною розслідування детективів НАБУ.

"Під час розгляду апеляційної скарги, поданої ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса" та ТОВ "Одеса аеропорт Девелопмент" на вказане рішення, Одеським міським головою Трухановим Г.Л., в порушення вимог ст.ст. 26, 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та всупереч попередній правовій позиції, який діяв за попередньою змовою з керівниками вказаних підприємств, підписано мирову угоду, відповідно до якої ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса" зобов'язалось повернути лише десять об'єктів із переліку майна, що було раніше внесено до статутного капіталу ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса", а також припинено дію вказаного вище договору про корпоративні принципи управління, внаслідок чого скасовано будь-які зобов'язання ТОВ "Одеса аеропорт Девелопмент" перед Одеською міською радою, зокрема залучення інвестиційних коштів в сумі $90-120 млн для будівництва аеродромної злітної смуги та зафіксовано факт незаконної приватизації комунального майна, яке залишено у власності ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса", - вважають в НАБУ.

За цією мировою, приватні інвестори повертають до комунальної власності тільки те, чим не встигли розпорядитись. При цьому у 2013-ому інвестори встигли передати більшість комунального майна у заставу на $30 млн кредиту в одному з українських банків. Відтак, за даними НАБУ, інвестори повернули місту лише якихось 10 об'єктів.

Формальне загравання після початку розслідування, яке проявилося у виході міста з ТОВ, більш за все підходило самому товариству. Справа у тому, що такий вихід нічим не загрожує інвестору і навіть розв'язує йому руки, бо сам аеропорт будувався в кредит, взятий у низки фірм, а ті повинні були гроші банку, причому одному і тому ж. Тому, в найгіршому випадку, новий термінал піде в руки банку. Як зазначено в матеріалах кримінальної справи, 178 млн грн, тобто половина коштів інвестора, оформлені як застава по кредитах дев'яти інших компаній. Слідчі вважають, що інвестор вніс до статутного фонду нового підприємства аеропорту гроші, раніше позичені цими фірмами у "Фінбанку" Олександра Грановського.

"В ході досудового розслідування встановлено, що 16.11.2011 між ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса" та ПАТ "Фінбанк" було укладено генеральну депозитну угоду №118/11/11, відповідно до якої ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса" перераховує, а ПАТ "Фінбанк" приймає тимчасово вільні грошові кошти в національній валюті на депозитний рахунок №26150114437300 на умовах, визначених генеральною та додатковими угодами. Даний депозитний рахунок був відкритий для формування статутного капіталу ТОВ "Міжнародний аеропорт "Одеса". Згідно додаткової угоди №1/1 та додаткової угоди №1/4 до Генеральної депозитної угоди №118/11/11 від 16.11.2011, грошові кошти у сумі 177 700 000,00 грн. (50% статутного капіталу) розміщені на рахунку №26150114437300 є предметом застави за Договорами застави майнових прав…", - йдеться в матеріалах слідства. Далі слідчі називають ті фірмі, які причетні до оборудки.

Вже наприкінці минулого року в мерії та аеропорту пройшли обшуки. Слідчі дії відбулися і у офісі кредитора – "Фінбанку". Тож зважаючи на те, що ім'я мера фігурувало у справі, і він особисто підписав грабіжницьку мирову угоду, то логічно, що обшук пройшли і у нього вдома. Однак залишається питання, чому пройшов майже рік з перших обшуків, адже за цей час можна було знищити будь-які документи. Хочеться вірити, що ця таємниця рано чи пізно відкриється.

"Золоті" дороги – "своїм" фірмам

Писати про дорожні афери одеської мерії можна нескінченно. Найбільша дорожня фірма Одеси ТОВ "Ростдорстрой" фігурує в багатьох кримінальних провадженнях, проте, незважаючи на це, у неї тільки краще і краще йдуть справи: суми тендерів ростуть і вже обчислюються мільярдами.

Зауважимо, що "Ростдорстрою" вже понад 10 років, він має міцне лобі в місті. Зараз посадових осіб компанії підозрюють у змові з більш дрібними фірмами, а також чиновниками.

Згідно з рішенням Солом'янського суду Києва, Національне антикорупційне бюро України провело виїмки документів Одеської міськради, Держфінінспекції і низки банків і компаній. Робилося це в рамках кримінального провадження за частиною 5 статті 191 КК України - "привласнення майна в особливо великих розмірах, вчинене шляхом зловживання службовим становищем". Детективи НАБУ підозрюють посадових осіб мерії Одеси в розтраті більше 800 мільйонів гривень на дорожніх тендерах.

Тендери в основному виграють фірми, пов'язані з керівництвом міста. Крім того, роботи виконуються не в повному обсязі і за завищеними цінами. Так, чиновники і депутати Одеської мерії з 2014 року витрачають гроші з міського бюджету через "дружні" їм фірми "Ростдорстрой", "СК "Автострой" і "БСК "ПІК-БУД". В серпні 2016 правоохоронці встановили в ході досудового слідства, що в схемі може брати участь і мер Одеси Геннадій Труханов.

"В обґрунтування поданого клопотання детектив зазначав, що відповідно до ІС "Податковий блок" та Єдиного реєстру підприємств юридичні особи ТОВ "ДРСУ-КОМ", ТОВ "ПІК-СТРОЙ" знаходяться за однією і тією ж адресо: м. Одеса, вул. Базарна, 100, кв. 1, ТОВ "СК Автострой" за адресою: м. Одеса, вул. Довженка, 6-а, ТОВ "Ростдорстрой" за адресою: м. Одеса, вул. Генуезька, 1-а", - йдеться у матеріалах слідства.

Фірма "Ростдорстрой" оформлена на віргінський офшор "Сайдлейк інтернешнл лімітед", куди входить депутат від мерської партії "Довіряй справам" Юрій Шумахер. Він ніколи не голосує на бюджетній комісії при віділенні коштів "Ростдорстрою", заявляючи про конфлікт інтересів. Серед власників компанії "ПІК-СТРОЙ" також є депутат від "Довіряй справам", Марина Лозовенко. Що стосується СК "Автострой", то вона зареєстрована на Віктора Гнездилова, але і цю фірму теж пов'язують з Геннадієм Трухановим.

Ну і на останок, навряд чи можна вважати, що Труханова налякали перевірки НАБУ. Поки що він не проявляє жодної стурбованості, принаймні публічно. "Ну, все йде у законному, нормальному плані. Я вважаю, що органи для того й створені, щоб перевіряти, контролювати і вказувати, якщо з'являються якісь недоліки", – прокоментував дії слідчих НАБУ міський голова Одеси. А недоліки, як відомо, ще не проблеми.

Фото на головній: Міжнародний аеропорт Одеса

Всі новини Одеси читайте на Depo.Одеса

 

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme